Ieder kind leert op een eigen manier en in zijn of haar eigen tempo. De een heeft behoefte aan duidelijke mondelinge instructie, de ander werkt graag met (voor-)beelden en een derde leert door te doen of er samen over te praten. Binnen deze leerstijlen heeft ieder kind persoonlijke behoeften. Daar wordt de begeleiding op afgestemd.

Intake gesprek

Maakt u zich zorgen over de voortgang van uw kind op school, dan kunt u een afspraak maken voor een intake gesprek. Besluit u Groei en Bloei RT in te schakelen, dan volgt er een gesprek met de leerkracht en met uw kind zelf.

Voorafgaand aan de begeleiding wordt besproken waar uw kind tegen aanloopt, wat uw verwachtingen zijn ten aanzien van de remedial teaching en welke doelen u ermee wilt bereiken. Met uw toestemming en die van school neem ik contact op met de leerkracht om de begeleiding af te stemmen op de werkwijzen in de klas. Mogelijk is er nader onderzoek nodig. Na het gesprek met u en de leerkracht, volgt een gesprek met uw kind.

Tijdens de begeleiding staat uw kind centraal. De aanpak wordt volledig afgestemd op de behoeften van uw kind en sluit aan bij de lesmethoden in de school. Door gebruik te maken van de sterke kanten en kwaliteiten van uw kind werken we samen aan de gestelde doelen.

Handelingsplan

Naar aanleiding van eventueel onderzoek, een diagnostisch gesprek met uw kind en het contact met de leerkracht wordt een handelingsplan opgesteld.

In het handelingsplan wordt beschreven welke doelen u wilt bereiken en hoe, wanneer en met welke hulpmiddelen daar aan gewerkt wordt.

Als u hiermee akkoord bent, dan kan de begeleiding starten. Een handelingsplan is voor bepaalde tijd, meestal acht à tien weken.

Aanpak

Ik werk 'handelingsgericht' wat betekent dat ik uitga van de sterke kanten en kwaliteiten van het kind. Er wordt gekeken naar het totaalplaatje van uw kind in zijn/haar omgeving. Het positieve wordt benadrukt.

Tussentijdse afstemming en samenwerking met de leerkracht en u als ouders is daarbij onontbeerlijk om uw kind aan alle kanten (dezelfde) steun te bieden. Daarnaast maak ik gebruik van de oplossingsgerichte benadering, waarbij wordt gekeken naar wat werkt, wat goed gaat en wat lukt.

Evaluatie

Na afloop van de afgesproken termijn volgt een evaluatie, waarbij aan de hand van een of meer toetsen wordt gekeken of de begeleiding aanslaat en hoeveel vooruitgang er is geboekt.